Rubrika sport

Moskvič a sport

Pro mnoho lidí bude možná překvapivé, že značka Moskvič má na svém kontě hned několik zajímavých sportovních úspěchů. Největších úspěchů Moskvič dosáhl v dálkových rallye maratónech. Tím nejnáročnějším z nich byl maratón Londýn-Mexiko v roce 1970, který byl dlouhý 26 000 km. Značka Moskvič absolvovala i řadu jiných věhlasných rallye a závodů na evropském kontinentě. Sluší se také připomenout, že jako jediná automobilka v tehdejším východním bloku měla odvahu postavit plně funkční monopost F1 a to již v roce 1965. Zde nabízíme přehled těch nejznámějších závodů, kterých se Moskvič zúčastnil.

 

obrazek

Moskvič a jeho športová kariéra

Moskvič je jediná automobilka východného bloku, ktorá mala odvahu a dotiahla do finále stavbu monopostu F1 v roku 1965 s názvom Moskvič G5, mal byť vybavený motorom s názvom GD-1, osemvalec 1500 ccm DOHC s výkonom 200 koní (150 kW) pri 10,500 ot. a nadväzoval na predošlé športové okruhové moskviče G1-G4. Ešte v dobe existencie len ERC (Európsky rallye pohár) sa moskvič zúčastňoval aj Rally Monte Carlo, Acropolis, Fínsko a mnohých ďalších. Od roku ...


obrazek

Rallye Maratón Londýn - Sydney

Ve dvě hodiny odpoledne sjel ze startovací rampy první vůz a po něm v minutových intervalech dalších 97. Odstartovalo 98 posádek. Čekala je dlouhá závodnická trasa - plných 16 115 kilometrů. Vozy a jejich posádky vychutnaly asfalt evropských silnic, ale i zde musely projíždět po kamenitých a horských cestách. Trasa soutěže: Calais - Paříž - Turín - Bělehrad - Istanbul - Sivas - Erzindžán - Teherán - Kábul - Dillí - Bombaj - Freemantle - Juanmy - Lake King - Seduna ...


obrazek

Moskvič 408 skupiny (gr.2) s motorom 1500ccm

Moskvič 408 bol homologovaný 1.7. 1966 pre skupinu 1 aj ked ho bolo možné upraviť aj pre skupinu 2. Jednalo sa o minimálne upravený Moskvič 408 ktorý sa bežne dal kúpiť aj u nás v Československu, keďže v tej dobe ešte o žiadnych bezpečnostných prvkoch okrem prilby ani nepočuli. Najzaujímavejšie na tom všetkom je, že 1.7. 1966 štartoval tento nový moskvič prvý krát oficiálne s homologizačným papierom na 7. Rallye Vltava. Bol však slabý a ...


obrazek

Moskvič 412

Leto 1967, z výrobného pásu automobilky sídliacej na južnom okraji Moskvy zišiel jeden z najúspešnejších závodných špeciálov ZSSR a najúspešnejší moskvič vôbec. Jeho najsilnejšou stránkou bol jednoznačne jeho motor a v neposlednom rade, taktiež nezničiteľná konštrukcia auta. Motor bol kópia BMW M115, v niečom bol lepší a tak isto aj horší ako nemecký originál, keďže rus mal hliníkový blok s chladičom oleja čo BMW nemalo ale zas bol horšie dielensky spracovaný. Moskvič 412 bol homologovaný FIA ...


obrazek

Rallye Maratón Londýn - Mexico

Na obzoru je nový automobilový maratón Londýn - Mexiko. Bude uspořádán k mistrovství světa v kopané. Že nejde o nějakou maličkost dokazuje jeho kilometráž, plných dvacet šest tisíc kilometrů. Tudíž je jeden a půl krát delší než maratón Londýn - Sydney. Trasa soutěže povede deseti evropskými a patnácti americkými státy. Přitom režim jízdy bude mnohem ostřejší než byl při minulé rallye. Aby se nikomu ze soutěžících nezdála rallye příliš lehká, je doplněna sedmnácti rychlostními úseky, z nichž ...


obrazek

Vytrvalostní závod 24H - Spa-Francorchamps 1971

Circuit de Spa-Francorchamps je slavný okruh pořádající závody Velké ceny Belgie vozů formule 1 a vytrvalostního závodu 24 hodin Spa. Srovnávat se dá se Severní smyčkou v Německu, někdy se mu přezdívá i Ardenská horská dráha. V minulosti nebyla situace tak růžová, jak by se mohlo z dnešního pohledu zdát. Závodění bylo neuvěřitelně nebezpečné a na některých okruzích jste museli mít pro strach uděláno. V 60 a 70. letech umíralo na tratích každoročně několik ...


obrazek

Moskvič na Rallye Tatry ( 1975-1982 )

Napriek tomu, že Rallye Tatry bola započítavaná do PMP od roku 1972, zborná sa jej zúčastnila prvý krát až v roku 1975. Na štart pretekov do Popradu, ktoré sa konali 27 - 28.9.1975 priviezli 4 Moskviče 412, no pre technických komisárov bolo prekvapením, keď videli hlavu 2xOHC, ale to aj tak nebolo nič, na 8 tlmičov perovania čumeli a neveriacky krútili hlavami až vedúci zbornej musel doniesť homologizačný list aby ich vôbec pustili a Lada 2103 jedna s posadkou Anatoli Kozyrčikov-Galina Kozyrčíková.


obrazek

Moskvič v krajine aristokratov

Britská RAC rally patrí k najstarším rally, prvá sa uskutočnila v roku 1932, jednotlivé ročníky sa konali na rôznych miestach Anglicka, v dobe najsilnejšieho automobilového obdobia od 50 rokov 20 storočia až do prvých par ročníkov sučastného storočia bolo známe, že na štarte bolo okolo 200 posádok, koná sa v typických anglických podmienkach v roku 1958 sa naposledy išla v marci, od roku 1959 sa jej termín presunul na prelom novembra-decembra a tak sa jazdí ...


obrazek

Moskvič 2140-1600 rallye

Auto, ktoré zažilo aké je to byť večne v tieni veľkej Lady. Bol homologovaný len v skupine 2. No nato aby ho mohli homologovať bolo potrebné vyrobiť 1000ks - tzv. homologizačný špeciál pre bežných motoristov, s nižším výkonom (niečo ako autá tipu GTI) čo bolo absolútne nemysliteľné a tak Rusi spravili ešte väčší trik ako naši pri Škode 130 RS. Do Paríža totiž prišli s papierom, že oni tie autá vyrobili a nafasovala ich armáda a polícia. Nakoniec im to odklepli 14.5. 1976 (spolu s Ladou 21011/2106) a do ...


obrazek

Moskvič 2140-1600 SL rallye

Bola to v podstate ďalšia evolúcia starej 412-ky, ktorá mala len ináč uloženú zadnú nápravu, vyhodenú hlavu 2xOHC a nafasovala rozšírenia z Iževskej 412-ky, na rozdiel od Lady ale bol homologovaný v skupine A, na to aby mohol jazdit bolo nutné vyrobiť až 2500ks do cestnej premávky, ktoré samozrejme zas existovali len na papieri čo je veľká škoda. Homologizacia bola platná od 1.1. 1983. Mala tri zmeny v homologizacii, prvá bola v podstate len inštalácia ...


obrazek

Moskvič 2140SL-2000 rallye a 412 gr.5 (B)

Jedná sa o špecifickú sériu moskvičov, ktoré vznikli na základoch skupiny 5, no neskôr sa podobali skôr na skupinu B, čo sa tiká typu 412-všetky boli Iže 412 no a 2140 boli zase z AZLK, mali len národnú homologizáciu a jazdili len v ZSSR. Vo väčšom sa zjavili hlavne v sezóne 1984 (AZLK údajne chcelo pre skupinu B oficiálne homologovať svoj model 2140 SL-2000 po boku lady VFTS, ale nakoniec sa tak nestalo), v menšom sa ukazovali aj ...


obrazek

Rallye Saturnus

7. Rallye Saturnus sa konala 12.-13.5.1984 v Ljubljane a prvýkrát sa v štartovnej listine objavili aj 3 sovietske posádky na Moskvičoch SL Rallye. Táto súťaž ešte nebola započítavaná do ME, ale iba do Majstrovstiev Juhoslávie a Alpe Adria Rally Cupu, no účasť bola aj tak hojná, keď v štartovnej listine bolo až 97 posádok, s ktorých do cieľa došlo 51. Trať viedla po šotoline. Všetky 3 štartujúce Moskviče došli do ...


obrazek

Moskvich Liiga Estonsko

Viete ako to býva, chodíte na preteky ako diváci ale auta na závodenie sú príliš drahé a tesne po prelome milénií okolo roku 2001 vás napadne postaviť sa na amatérsky rally šprint v Estónsku s názvom Rahvaralli kde nebolo treba nič iba prilbu a zapnutý pas v dosluhujúcom aute, ktorých sa v tej dobe húfne všetci zbavovali a bolo ich všade plno za par drobných, postupne sa ku vám pridali ďalší a vznikla z toho mala komunita ...


obrazek

Dva sportovní Moskviče

V padesátých letech vznikla v Sovětském svazu celá řada sportovních automobilů na bázi typu Moskvič 400. Mnohé tyto automobily vznikaly v provizorních podmínkách nedostatečně vybavených dílen jenom díky nezměrnému nadšení a pracovitosti stovek příznivců motoristického sportu. My vám však chceme přiblížit dva ze sportovních automobilů, které byly vyrobeny přímo v závodě MZMA ( dnešní AZLK ) - tedy v mateřské továrně ...


obrazek

Moskvič 2141 Aleko Rallye

Pri prezeraní databázy homologizačných listov Federácie automobilového športu - FIA pod značkou Moskvich chýba jedno auto ... to sa nachádza pod písmenom A a jeho oficiálny názov znel AZLK 2141 Aleko – rally, homologovaný bol 1. apríla 1988 v skupine A pod číslom 5361. Základná homologizácia mala celkovo 4 rozšírenia VO, dve boli hneď na začiatku, prvou bol ako pri každom aute rám a druhou bolo riadenie. Zvyšné dve prišli ...


obrazek

Moskvič 2 OHC

Teprve před několika lety byly vytčeny širší úkoly, a to jednak vývoj závodní varianty odvozené ze sériového motoru, jednak vývoj speciálního, zcela odlišného motoru. Ukázalo se totiž, že možnosti zvětšovat výkon pouhými úpravami motoru Moskviče 412 jsou vyčerpány. Prvním závodním prototypem byl Moskvič G5 z roku1969. Už počáteční výsledky ukázaly, že koncepce je správná, a že motor je třeba pouze propracovat v detailech. Základní změnou proti sériovému motoru je rozvod se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců. Přitom novou ...

 


© 2009 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz