Co zde najdete
Moskvič 400 a 401 | ||
Moskvič 407 | ||
Moskvič 408 | ||
Moskvič 412 | ||
Moskvič 2140 | ||
Moskvič Aleko |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Moskvič: |
412, 427 |
2140, 2137 |
Označení alternátoru: |
Г 250 Ж |
Г 250 Ж |
Typové označení | Г 250 Ж |
Jmenovité napětí, V | 12 |
Jmenovitý proud, A | 40 |
Otáčky rotoru, při kterých se dosahuje napětí na svorkách 12,5 V /při nezávislém buzení 12,5 V/ při teplotě vzduchu a alternátoru 20±5 °C, ot./min.: |
|
při zatěžovacím proudu rovném nule | 950 |
při zatěžovacím proudu 28 A | 2200 |
Zatěžovací proud alternátoru při otáčkách rotoru 5000 ot./min. a napětí 12,5 V /alternátor je zahřátý/, A |
40 ± 5 |
Rozměr kartáčků, mm | 6,5 x 6 x 13 |
Přítlačná síla kartáčků, p | 250 ± 60 |
Převodový poměr pohonu alternátoru | 1,69 |
Alternátor
1 - kryt; 2 - pólová koncovka;
3
- stahovací šroub; 4 - dioda;
5 - usměrňovač; 6 - kryt kontaktních
kroužků; 7 - kontaktní kroužky;
8 - kryt ložiska; 9 - zadní
kuličkové ložisko; 10 - kartáčky;
11 - drzák kartáčků; 12 - regulátor
napětí; 13 - vinutí statoru; 14 - stator;
15 - budící vinutí; 16 -
ocelové pouzdro;
17 - ventilátor; 18 - přední kulič ložisko;
19 -
řemenice;
NEJČASTĚJŠÍ CHARAKTERISTICKÉ ZÁVADY
ALTERNÁTORU
A ZPŮSOB JEJICH ODSTRANĚNÍ
Příčina závady | Způsob odstranění |
Prokluzuje klínový řemen alternátoru. | Napnout řemen, zkontrolovat stav kuličkových ložisek. |
Závada ve vedení nebo kontaktních spojích alternátoru, regulátoru napětí a ostatních článcích obvodu. |
Určit místo vadného dotyku ve vedení, v kontaktních spojích a závadu odstranit. |
Vadný ampérmetr. | Zkontrolovat a podle potřeby vyměnit. |
Bylo uvedeno do činnosti jistící relé v regulátoru v důsledku propojení budícího obvodu alternátoru na kostru. |
Určit místo, kde dochází ke krátkému spojení a závadu odstranit. |
Není dotyk mezi kartáčky a kroužky: | Zkontrolovat stav kartáčků a kroužků: |
- kartáčky se zadírají ve vodítkách | Vyšroubovat šrouby držáků kartáčků, sejmout a očistit kartáčky a držák |
- kroužky jsou znečištěny a umaštěny | Očistit kroužky hadříkem napuštěným benzínem, v případě potřeby očistit jemným smirkovým papírem. |
Opotřebení kartáčků / výška menší než 8 mm/. |
Vyměnit kartáčky za nové. |
Je poškozený regulátor napětí. Při krátkodobém spojení /na 1 - 2 sekundy /svorek "Š" a "V3" regulačního relé je pozorovatelné jiskření a ampér- metr ukazuje dobíjecí proud. |
Zkontrolovat a v případě potřeby vyměnit regulátor napětí. |
Odletování konců cívky od kroužků nebo poškození budící cívky. |
Sejmout držák kartáčků a zkontrolovat odpor obvodu budící cívky mezi kontaktními kroužky. Při odletování konců cívky od kroužků provést opravu. Při poškození budící cívky - vyměnit cívku. |
Závada /probíjení nebo přerušení/ diod usměrňovače. |
Demontovat alternátor, sejmout stator a zkontrolovat odpor fází. U správného statoru má být odpor všech fází stejný. Při přerušení nebo krátkém spojení jedné z fází stator vyměnit. |
Příliš velké napnutí nebo zkroucení klínového řemene alternátoru. |
Odstranit zkroucení a seřídit napnutí klínového řemenu. |
Opotřebení nebo poškození kuličkových ložisek. | Vyměnit kuličková ložiska. |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Moskvič typ: |
407 |
408, 426, 2138 |
Označení dynama: |
Г 22 |
Г 108-M |
Typové označení | Г 108-M |
Smysl otáčení | pravý |
Jmenovité napětí | 12 V |
Proud při plném zatížení | 20 A |
Otáčky, při nichž je dosaženo napětí 12,5
V na svorkách dynama při teplotě ovzduší 20°C , při: |
|
- nulovém zatěžovacím proudu | 1 300 1/min |
- při plném zatížení ( 20 A ) | 1 925 1/min |
Jalový proud při práci v režimu motoru a
napětí 12 V na svorkách |
5 A |
Rozměry kartáčků | 16x21x6,4 mm |
Tlak na kartáčky | 6 až 8 N |
Převod mezi hřídelem dynama a klikovým hřídelem motoru |
1,69 |
Dynamo
20 - přední
kryt; 21 - hřídel dynama; 22 - stahovací šroub; 23 - rotor dynama; 24 -
komutátor; 25 - zadní víko; 26 - zadní víčko ložiska; 27 - těsnící podložka; 28
- zadní ložisko; 29 - ochranný pás kartáčků; 30 - stator; 31 - kontakt; 32 -
těleso dynama; 33 - řemenice s větrákem; 34 - přední ložisko;
NEJČASTĚJŠÍ CHARAKTERISTICKÉ ZÁVADY DYNAMA
A ZPŮSOB JEJICH ODSTRANĚNÍ
Příčina závady | Způsob odstranění |
Povolený řemen pohonu. | Napnout řemen |
Špatný kontakt kartáčků ( slabé pružiny, zadrhávání ve vedení, mastnota atd. ). |
Vyjmout kartáčky, očistit, odmastit, uvolnit ve vedení, zkontrolovat sílu přítlačných pružin, zabrousit kartáčky ke komutátoru |
Vadný regulátor. | Zkontrolovat, popř. vyměnit regulátor |
Poškozený nebo opotřebený komutátor. | Začistit komutátor a podle potřeby zahloubit izolaci lamel |
Svod vinutí nebo v kontaktech ( špatný dotyk ) | Zkontrolovat, popř. opravit vinutí, svod kabelů a jejich připojení |
Svod mezi svorkami "Я" a "Ш" nebo ve spojení dynamo - regulátor. |
Odstranit krátká spojení |
Vada regulátoru. | Zkontrolovat, popř. vyměnit regulátor |
Opotřebení ložisek, příliš napjatý řemen,
povolená řemenice nebo špatné doléhání kartáčků a deformace jejich držáků. |
Vyměnit ložiska, správně napnout řemen, dotáhnout řemenici, prověřit stav a pohyb kartáčků |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Moskvič typ: |
407, |
403, 408, 426, 2138 |
412, 427, 2140 |
Označení reg.relé: |
PP 24 Б |
PP-102 |
PP 362-A |
Typové označení | PP 362-A |
Jmenovité napětí, V | 12 |
Jmenovitý proud, A | 28 |
Regulované napětí při 20 °C, při 3000±150
otáčkách rotoru alternátoru za minutu a zatěžovacím proudu 14 A, V |
13,3 - 14,1 |
Totéž při zahřátém regulačním relé a
alternátoru /po 2,5 hodinách společné práce alternátoru a regulačního relé/, V |
12,7 - 14,5 |
Přípustná úchylka velikosti regulačního
napětí při změně otáček rotoru alternátoru v rozmezí od 2500 do 10 000 ot./min. a zatěžovacím proudu 14 A, V |
0,3 |
Přípustná úchylka velikosti regulačního
napětí při změně zatěžovacího proudu od minima do 28 A při 3000±150 otáček rotoru alternátoru za minutu, V |
40 5 |
Rozměr kartáčků, mm | 0,45 |
Regulační relé
1 - diody;
2 - svorky regulačního relé;
3 - těleso;
4 - pryžová podložka;
5 - víko;
6 - odpory v obvodu tranzistoru;
7 a 8, - urychlovací a tepelný odpor;
9 - přídavný
odpor;
10 - regulátor napětí;
11 - ochranné relé;
12 - tranzistor;
13 - pružina;
14 - kotva relé;
15 - vinutí regulátoru napětí;
16 - jádro;
Elektrické zapojení regulačního relé
1 - pružina regulátoru napětí; 2 - vinutí regulátoru
napětí;
3 - kontakty regulátoru napětí;
4 - rozdělovací dioda;
5 - pružina ochranného relé;
6 - regulační vinutí; 7 - základní vinutí;
8 - pomocné vinutí;
9 - kontakty ochranného relé;
10 - dioda tlumící větve;
11 - tranzistor;
12 - blokovací dioda; 13 - přídavný odpor;
14 - urychlovací odpor; 15 - tepelný odpor;
16 - odpor v obvodu tranzistoru;
NEJČASTĚJŠÍ CHARAKTERISTICKÉ ZÁVADY
REGULAČNÍHO
A ZPŮSOB JEJICH ODSTRANĚNÍ
Příčina závady | Způsob odstranění |
Špatný dotyk vodičů se svorkami regulačního relé, nebo přerušení obvodu akumulátor - alternátor. | Upevnit vodiče ke svorkám a zkontrolovat obvod alternátor - akumulátor. |
Neseřízený regulátor napětí ( zvýšené seřizovatelné napětí ). | Zkontrolovat a seřídit regulátor napětí. |
Probití tranzistoru ( regulátor napětí nelze seřídit ) | Zkontrolovat tranzistor, popř. jej vyměnit. Kontrolu tranzistoru provést tak, že při vypnutém motoru, ale při zapnutém zapalování se zapojí votlmetr mezi svorky "Š" a kostru regulačního relé. Přitom postupně přitlačujeme prstem kotvy regulátoru napětí a ochranného relé a spojujeme jejich kontakty. Je-li tranzistor v pořádku, ručička voltmetru klesne na nulu. Nestane-li se tak, je tranzistor probitý. |
Krátké spojení v elektrické síti. | Odpojit akumulátor, zkontrolovat vedení a odstranit závadu. |
Neseřízené regulační relé, velké seřizovatelné napětí. | Zkontrolovat a seřídit regulátor napětí. |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Moskvič typ: |
407, 403, 408, 426, 2138 |
412, 427 |
2140, 2137 |
Označení spouštěče: |
CT-4 |
CT 113-Б |
CT 117-A |
Typ spouštěče | CT 117-A |
Jmenovité napětí, V | 12 |
Jmenovitý výkon | 1,80 |
Proud běhu na prázdno (max), A | 85 |
Počet otáček kotvy běhu na prázdno (min), ot/min. | 5000 |
Proud při brzdném momentu 1,6 kpm (max), A | 500 |
Napětí sepnutí elektromagnetického spínače v okamžiku ozubeného kola volnoběžné spojky s vložkou o tloušťce 16,5 mm (vloženou mezi ozubené kolo a jeho doraz) max, V |
9 |
Přítlačná síla pružiny držáku na kartáček, p | 1200 - 1500 |
Spouštěč
1 - pastorek spouštěče; 2 - spojka
volného běhu;
3 - zasouvací pružina; 4 - spojka; 5 - kotva spouštěče; 6 -
těleso spouštěče; 7 - ochranný pás kartáčků; 8 - podložka ochranného pásu; 9 -
zadní víko spouštěče; 10 - zadní ložisko; 11 - sběrač;
12 - držák kartáčků;
13 - šroub tažného relé;
14 - kontakt; 15 - kroužek kontaktů; 16 - vinutí
relé; 17 - kryt; 18 - kotva relé; 19 - vratná pružina;
20 - šroub kotvy relé;
21 - budící vinutí;
22 - zasouvací páka; 23 - vinutí magnetů;
24 -
seřizovací šroub zasouvací páky; 25 - váleček spojky; 26 - přední víko
spouštěče; 27 - přední ložisko;
NEJČASTĚJŠÍ CHARAKTERISTICKÉ ZÁVADY
SPOUŠTĚČE
A ZPŮSOB JEJICH ODSTRANĚNÍ
Příčina závady | Způsob odstranění |
Špatný dotyk v napájecím obvodu spouštěče ( koroze, nebo slabě dotažené koncovky vodičů). |
Prohlédnout napájecí obvod spouštěče, vyčistit a dotáhnout všechny svorky. |
Závady v elektromagnetickým spínači ( přerušení vinutí, zadření, posun kontaktního kotouče). |
Zkontrolovat činnost elektromagnetického spínače a odstranit závadu. |
Krátké spojení ve spouštěči. | Vyměnit spouštěč. |
Závada ve spínací skříňce (nespolehlivý kontakt). | Zkontrolovat spínací skříňku pomocí kontrolní žárovky připojené ke svorce "50" skříňky viz obr.245 a ke kostře. Není li napětí ve svorce "50" při poloze klíčku start, je nutné vyměnit kontaktní vložku spínací skříňky. |
Motor je nedostatečně prohřátý. | Prohřát motor. |
Vybitý nebo vadný akumulátor. | Zkontrolovat stav akumulátoru, provést jeho dobití a nebo výměnu. |
Špatný kontakt kartáčku a sběrače ( kolektoru ) - visení kartáčku, opálené sběrače. | Sejmout spouštěč z motoru a provést jeho demontáž. Jeli potřeba začistit a opravit kolektor, vyměnit kartáčky, seřídit napnutí pružin kartáčku ( uvedeno v dalším ). |
Prokluzování volnoběžné spojky. | Vyměnit zasouvací ústrojí, pozornost věnovat stavu seřizovacích podložek na čepu hřídele spouštěče. |
Hnací pastorek se obtížně pohybuje na šroubovém závitu hřídele. | Promýt šroubový závit a promazat motorovým olejem. |
Poškození zubů věnce setrvačníku. | Provést opravu setrvačníku. |
Nesprávné seřízení vysunutí hnacího pastorku a okamžiku sepnutí kontaktu spínače. | Seřídit vysouvání hnaného pastorku a okamžik sepnutí hlavních kontaktů elektromagnetického spínače. |
Zeslabená dorazová pružina zasouvacího ústrojí. | Vyměnit pružinu. |
Nespolehlivý kontakt svorek a koncovek
vodičů, zvláště pak u akumulátoru. |
Zkontrolovat a dotáhnout spojení koncovek vodičů na svorkách. |
Přerušení obvodu vinutí elektromagnetického spínače. | Vyměnit elektromagnetický spínač. |
Zadření hnacího pastorku na hřídeli kotvy spouštěče nebo zabezpečení kontaktu elektromagnetického spínače. | Okamžitě vypnout motor, sejmout a demontovat spouštěč a odstranit příčinu zadření. |
Zadření spínací skříňky. | Vrátit spínací klíček z polohy sepnutí spouštěče, opravit spínací skříňku. |
Elektrické spojení mezi závity vinutí elektromagnetického spínače. | Vyměnit elektromagnetický spínač. |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Moskvič typ: |
407 |
408, 426, 2138 |
412, 427, 2140, 2137 |
Označení rozdělovače: |
P-35 |
P-107 |
P-118 |
Vůle mezi kontakty přerušovače: |
0,35 - 0,45 |
0,35 - 0,45 |
0,35 - 0,45 |
Typ rozdělovače | P-118 |
Vůle mezi kontakty přerušovače, mm | 0,35 - 0,45 |
Tlak kontaktů přerušovače, p | 500 - 700 |
Přípustný rozdíl úhlu zapalování na
různých hranách vačky, stupně |
± 1 |
Maximální počet otáček hřídele
rozdělovače, při kterém je zajištěno správné tvoření jiskry na standardním tříelektrodovém, jehlovém jiskřišti s délkou jiskry 7mm, ot/min. |
3000 |
Kapacita kondenzátoru, mkF | 0,18 - 0,26 |
Směr otáčení hřídele rozdělovače ve směru pohledu od víka |
levý |
Maximální úhel předstihu, ve stupních: | |
odstředivý regulátor | 14 - 17 |
podtlakový regulátor | 6,5 - 9,5 |
korektor | ± 12° |
Rozdělovač
1 - spojka hnacího hřídele; 2 - závažíčko; 3 -
mazadlo;
4 - staufferova maznice; 5 - kondenzátor; 6 - těleso rozdělovače; 7
- svorka nízkého napětí; 8 - vačka přerušovače; 9 - víko; 10 - palec; 11 -
kontaktní destička; 12 - pružina kontaktního uhlíku; 13 - kontaktní uhlík;
14
- horní hřídelka; 15 - upevňovací třmen víčka; 16 - pružina závažíčka; 17 -
odstředivý regulátor; 18 - ložisko hřídele;
19 - hřídel náhonu; 20 - plsť; 21
- destička přerušovače;
22 - táhlo podtlakového regulátoru; 23 - podtlakový
regulátor; 24 - pohyblivý kontakt desky; 25 - pevný kontakt desky; 26 - pojistný
šroub; 27 - destička s pohyblivým kontaktem; 28 - raménko;
NEJČASTĚJŠÍ CHARAKTERISTICKÉ ZÁVADY
ROZDĚLOVAČE
A ZPŮSOB JEJICH ODSTRANĚNÍ
Příčina závady | Způsob odstranění |
Probitý kondenzátor. | Propojit kontakty přerušovače, zapnout zapalování a ručně rozpojit kontakty. Kondenzátor je vadný, dojde-li k silnému jiskření mezi kontakty. Vyměnit kondenzátor. |
Kontaktní uhlík zůstává viset, nebo je vadný odpor snižující účinek rádiového rušení ( umístění ve víku rozdělovače ). | Odstranit závadu, nebo vyměnit uhlík a pružinu. |
Kontakty přerušovače jsou zaolejovány nebo opáleny. | Jsou-li kontakty zaolejovány, je nutno je otřít zámišem napuštěným čistým benzínem a poté vytřít do sucha zámišem nebo jiným materiálem, který nezanechává vlákna na kontaktech. V případě, že došlo k opálení kontaktů, je nutno je očistit takto: sejmout nános jemným plochým pilníkem nebo speciální brusnou pilkou a druhý kontakt, kde jsou prohlubeniny vyhladit. Nedoporučuje se plně odstranit tyto prohlubeniny. Není přípustné používat jehlového pilníku, nebo jiných kovových předmětů. Po začištění je nutno vyčistit zámišem napuštěný v čistém benzínu a poté vytřít do sucha. Při jejich značném opálení nebo opotřebení provést výměnu páčky a čepu přerušovače. Začištění nebo výměně součásti kontaktů je nutno seřídit jejich vůli ( 0,35 - 0,45 ). |
Nevyhovující vůle kontaktů přerušovače. | Seřídit vůli kontaktu. |
Opálení kontaktu. | Začistit kontakty ( viz. předcházející závady ). |
Znečištění palce a víka rozdělovače,
výskyt trhlin, které vedou ke značným proudovým ztrátám vysokého napětí a opalování lůžek víka. |
Vytřít palec a víko, jestliže se objevily trhliny nebo opálení lůžek, vyměnit vadný palec nebo víko. |
Velké opotřebení pouzder hřídelky, nepra-videlné opotřebení vačky rozdělovače, značné opotřebení čepů pohyblivého kontaktu. | Demontovat rozdělovač, vyměnit vadné součásti, složit a seřídit rozdělovač. |
Unavená pružina páčky rozdělovače. | Zkontrolovat předpětí pružiny a ji-li menší než 500 kp, vyměnit pružinu. Změření předpětí pružiny se provádí siloměrem, jehož konec se přiloží k páčce kontaktu. Okamžik rozpojení kontaktu určit kontrolní žárovkou ( přestane svítit ), která je sériově zapojená s kontakty nebo podle uvolnění papírku, který byl vložen mezi stlačenými kontakty. |
Nesprávně seřízené zapalování. | Zkontrolovat seřízení zapalování. |
Závady odstředivého regulátoru předstihu ( zadírání závažíček odstředivého regulátoru předstihu ). | Demontovat rozdělovač a odstranit příčinu závady. |
Závady podtlakového regulátoru předstihu. | Zkontrolovat stav trubičky podtlakového regulátoru, a došlo-li k jejímu poškození, provést jeho výměnu. Je-li trubička bez závad, je nutno zkontrolovat podtlakový regulátor na stolici a podle potřeby jej vyměnit za nový. |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Moskvič typ: |
407, 403 |
408, 426, 2138 |
412, 427, 2140, 2137 |
Označení zap.cívky: |
Б 1 |
Б 1 |
Б 115 ( Б 115 B ) |
Typ cívky | Б 115 B |
Maximální počet otáček hřídele
rozdělovače, při kterém zapalovací cívka zajišťuje správné vytvoření jiskry na standardním, tříelektrodovém, jehlovém jiskřišti při délce jiskry 7 mm, ot/min. |
min. 2500 |
Velikost dodatečného odporu / při teplotě +20°C /, Ohm |
0,95 ± 0,05 |
Zapalovací cívka
1 - víko; 2 - svorka vysokého napětí; 3 -
samořezný šroub; 4 - těsnění; 5 - matice svorky nízkého napětí; 6 - pérová
podložka; 7 - podložka; 8 - vinutí s jádrem; 9 - třmen upevnění cívky; 10 -
vnější železný kryt; 11 - izolace;
12 - izolátor; 13 - kryt; 14 -
transformátorový olej;
15 - doplňkový odpor; 16 - těsnění víka; 17 -
pružina;
18 - pérová podložka; 19 - matice svorky nízkého napětí;
20 -
matice stahovacího šroubu; 21 - stahovací šroub;
NEJČASTĚJŠÍ CHARAKTERISTICKÉ ZÁVADY
ZAPALOVACÍCH CÍVEK
A ZPŮSOB JEJICH ODSTRANĚNÍ
Příčina závady | Způsob odstranění |
Přerušení v doplňkovém odporu zapalovací cívky. | Vyměnit doplňkový odpor. |
Probitá izolace sekundárního vinutí zapalovací cívky. | Vyměnit zapalovací cívku. |
Poškozený povrch víka zapalovací cívky z plastické izolační hmoty. | Vyměnit zapalovací cívku. |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Moskvič typ: |
407 |
408, 426, 2138 |
412, 427, 2140 |
Originální označení svíčky: |
A 11 U |
A 7,5YC |
A 7,5CC |
Závit svíčky: |
M 14 x 1,25 |
M 14 x 1,25 |
M 14 x 1,25 |
Náhrada za originální svíčky: |
Pal 14-5 |
Pal 14-5 / Pal 14-7 |
Brisk L15YC |
Vzdálenost mezi elektrodami: |
0,6 - 0,75 |
0,6 - 0,75 |
0,6 - 0,75 |