Moskvič - 408

( 1964 - 1969 po modernizaci až 1975 )

Moskvič 408 je dalším z řady reprezentantů této značky, jež známe i z našich silnic. Navazuje na starší typy 407 a 403, z nichž podědil podvozkové i poháněcí části, oblečené do úhlednější karosérie. Ta i několik změněných částí výbavy jsou důkazem snahy výrobce přiblížit se soudobým požadavkům na evropský vůz této třídy a vyrovnat se alespoň s některými připomínkami k předchozím typům.

Moskvich 411

Práce návrhářů a inženýrů na novém Moskviči započaly již v roce 1959. Jejím hlavním tvůrcem se nakonec stal podnikový designér B.S.Ivanov. Od roku 1961 do roku 1964 bylo postaveno a testováno 14 prototypů Moskviče 408. Vůz vypadal velmi moderně a stylově, svou koncepcí a ortodoxní konstrukcí se přiblížil evropskému standardu  samonosné pontonové karosérie tak jako jeho zahraniční kolegové, například anglický Ford Cortina, francouzský Renault 8/10 nebo německý Opel Kadett. Ve srovnání se svými předchůdci povyrostl. V přední části zaujmou dva hlavní světlomety a lesklá chromová maska chladiče se svislým žebrováním. Během výroby se objevil i model s čtveřicí světlometů určený převážně na export do západních zemí. Měl také pozměněnou masku chladiče a prolis v předním nárazníku na spz. V zadní části obou variant nalezneme velké zadní blatníky, připomínající ploutve. Do nich jsou zakomponovány svislé lampy zadních světel. Oproti předchozímu modelu zaujme zvětšená zasklená plocha s panoramatickým čelním i zadním sklem zajišťující dobrý výhled z vozu.

Vstup do vozu je pohodlný, neboť ač šířka dveří není příliš velká, je úhel jejich otevření dostatečný. Interiérové vybavení je dosti bohaté a srovnatelné se standardem této třídy vozů. Přední a zadní nedělená sedadla ( přední s dělenými opěradly ) poskytují čtyřem dospělým osobám dostatek místa. V zorném poli řidiče je umístěn sdružený kontrolní a měřící přístroj, v němž jsou, podle sovětských tradic, některé kontrolky nahrazeny měřícími přístroji. Obsahuje rychloměr s obloukovou stupnicí, počítač kilometrů s indikací po 100 metrech, ampérmetr, ukazatel stavu paliva,  tlakoměr oleje, teploměr chladící kapaliny a kontrolky ukazatelů směru a dálkových světel. Pod sdruženým přístrojem jsou otočné spínače dvourychlostního ventilátoru topení a dvourychlostního stírače skla ( samočinně se zastavujícího v krajní poloze ). Na přístrojové desce vlevo je spínací skříňka a pod ní táhla závěru kapoty, ostřikovače skla a clony chladiče. Vpravo od sdruženého přístroje je tažný hlavní spínač osvětlení ( jehož otáčením se reguluje osvětlení přístrojů ), elektrický zapalovač cigaret, táhlo sytiče a otočný popelník. Na šikmé ploše nad střední a pravou částí přístrojové desky jsou dvě páčky pro regulaci vstupu vzduchu do topné soustavy a víko poměrně malé odkládací skříňky. Pod přístrojovou deskou vpravo od volantu je táhlo parkovací brzdy a táhlo regulace přívodu chladící kapaliny do výměníku topení. Ukazatele směrů se ovládají páčkou vlevo pod volantem, dálková a potkávací světla nožním spínačem. Přístup k motoru je dobrý, kapota se odklápí oproti předchozím typům dopředu téměř o 90°. Méně zdařilé je řešení zavazadlového prostoru. I když jeho hrubý objem je dosti velký ( 0,372 cm3 ), nevhodné umístění náhradního kola značně snižuje jeho využitelnost.

Konstrukční řešení podvozku i poháněcího ústrojí nepřináší žádné velké novinky. Přední kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkových závěsech s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a tyčovým torzním stabilizátorem. Zadní hnací nápravu mostového typu upevňují a vedou dvě šestilistová půleliptická a podélně uložená péra a šikmo umístěné teleskopické tlumiče. Brzdy byly jednookruhové, na všech čtyřech kolech bubnového typu.
Pod kapotou se nacházel čtyřválcový, čtyřdobý benzínový řadový motor OHV o objemu 1358 cm3 s kapalinovým chlazením s dvoukomorovým karburátorem K-126P a olejovým vzduchovým filtrem. Převodovka je mechanická, čtyřstupňová se synchronizací 2. až 4. stupně.

Foto předsériových vozů - prototypů:

Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408

Moskvič 408 se stal během několika let jedním z nejvyváženějším vozem v sovětském svazu - v roce 1968 vývoz činil 55% z celkové produkce AZLK. Vývoz byl nejen do socialistických zemí, ale i do západních zemí jako Anglie, Francie, Německo, Belgie, Skandinávie a Finsko. Moskvič byl považován za docela solidní auto, lákající nízkou cenou, elegantním vzhledem a vysokou úrovní kvality. Ve Francii ( a některých jiných evropských státech ), se automobily musely prodávat pod názvem Moskvitch Elite 1360 nebo Moskvich de Luxe, protože čísla s nulou uprostřed ( jako 404, 405, 408, atd. ) měl patentován Peugeot pro své modely. Některé vozy pro Belgii a další státy byly vybaveny naftovými motory a označením Scaldia 1300 nebo Scaldia 1400 Elita. 18.května 1967 byl vyrobený miliontý vůz Moskvič. V roce 1968 se místo jedné velké sedačky vpředu, montovala dvě oddělená sedadla. V roce 1969 byl Moskvič 408 modernizován, přední kulatá světla vystřídaly modernější hranatější světlomety vyráběné v Německé demokratické republice, jiná byla i maska chladiče, nové jsou taktéž zadní skupinové svítilny se zpětnými světlomety, zadní blikače a postranní parkovací svítilny na zadních sloupcích. Další výraznou změnou byly jiné zadní blatníky, zmizely svislé koncové svítily a byly nahrazeny vodorovnými. Takto modernizovaný model získal název Moskvič 408I.

Technické informace:

Základní údaje:   Motor:  
Typ karosérie

sedan

Typ

MZMA - 407

Počet dveří

4

Objem

1 358 cm3

Počet míst k sezení

5

Rozvod

OHV

Délka

4 090 mm

Vrtání x zdvih

76 x 75 mm

Šířka

1 550 mm

Kompresní poměr

7

Výška

1 480 mm

Výkon

36,8 kW/50 k při 4 750 ot./min

Rozvor

2 400 mm

Točivý moment

92 Nm při 2 750 ot./min

Rozchod přední / zadní

1 237 / 1 227 mm

Max.rychlost

120 km/h

Pohotovostní hmotnost

990 kg

Palivo

benzín okt.číslo 76

Celková hmotnost

1 460 kg

Počet převod.stupňů

4

Světlá výška vozu

178 mm

Pohon kol

zadní

Fotogalerie vozu:

Foto sériového vozu Moskvič 408:

Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408

Foto sériového vozu Moskvič Elite, Moskvič de Luxe, Scaldia:

Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408 Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408  Moskvich 408

Odvozeniny od základního modelu 408:

Automobil Moskvič 426 - pětidveřový automobil s karosérií kombi. Další informace o tomto voze naleznete ZDE

Automobil Moskvič 433 - třídveřový užitkový automobil s karosérií furgon. Další informace o tomto voze naleznete ZDE

Automobil Moskvič 408 Tourist - dvoudveřový automobil s karosérií kabriolet. Další informace o tomto voze naleznete ZDE

Automobil Moskvič 412 - lišil se výkonnějším motorem s objemem 1500 cm3. Další informace o tomto voze naleznete ZDE


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz