Lada Niva s motorem Moskvič

Tento prototyp sovětského terénního automobilu nesl název VAZ-2121M a vzhledově se od námi známé Nivy příliš nelišil. Nejdůležitější rozdíl byl v jejím technickém vybavení. Pod kapotou se místo obvyklého motoru VAZ 1,6 nacházel moskevský UZAM-412. Důvod byl pro sovětský automobilový průmysl typický a banální - nedostatek motorů.

Vaz 2121M

V roce 1975 byla Lada Niva stále ve fázi zkušebních vzorků a zdokonalováním před uvedením na trh. Pod přední kapotou se ukrýval nejvýkonnější motor VAZ o obsahu 1,6 litrů. Jenže brzy se ukázalo, že těchto motorů je nedostatek. Objevili se pokusy o instalaci motorů o obsahu 1,3 litrů, ale ukázalo se, že tento motor byl pro Nivu slabý. Konstruktéři automobilky VAZ dostali za úkol adaptovat motor z Moskviče 2140 do Nivy. Nebylo to pro konstruktéry vůbec jednoduché. Motor z Moskviče byl oproti motoru VAZ těžší, delší ,vyšší a musel být přizpůsoben stávající převodovce z Nivy pomocí adaptérové desky, což ještě zvětšilo celkovou délku celého pohonného ústrojí. Ještě před adaptací do Nivy provedli konstruktéři řadu testů moskevského motoru, pokud jde o jeho vhodnost pro použití do Nivy, a dospěli k názoru, že podle řady parametrů nebyl pro tento konkrétní vůz vhodný, ačkoli samotný motor nebyl špatný. Ale co se dalo dělat, byl zadán úkol nainstalovat tento motor do Nivy a úkoly se musí plnit. Instalace motoru Moskvič pod kapotu Nivy si vyžádala řadu změn. Olejová vana odlitá z lehké slitiny dosedala na přední nápravu, takže jí konstruktéři museli nahradit jinou vanou, kterou si sami vyrobily. Byla pozměněná i konstrukce řízení. Přední převis vozu se prodloužil o 65 mm. Dále museli vyměnit pohon spojky, upravit držáky pro alternátor VAZ. Aby se nemuselo měnit schéma zapojení elektroinstalace, vyrobily adaptéry pro snímače motoru a řadu dalších věcí. Motor osadili svým karburátorem VAZ Ozone. Rezervní pneumatika, která byla umístěna pod přední kapotou se musela přesunout do kufru vozidla. To byla pozitivní změna z hlediska bezpečnosti, ale zase ubrala prostoru v kufru, jehož objem se rázem zmenšil a rezervní kolo tam bylo nepraktické. Nově upoutá pozornost delší přední kapota, úzký chromovaný nárazník, kulaté přední směrovky a obrysová světla, instalována samostatně a ne v obvyklém bloku, zadní světla z vozidla VAZ 2103.

Výsledkem bylo auto, které bylo svými vlastnostmi výrazně horší než běžná Niva s klasickým motorem VAZ. Zatížení předních kol se zvýšilo, a co je horší, stalo se nerovnoměrným - rozložení hmotnosti na pravé kolo bylo o 33,5 kg větší, než na levé, důvodem byla nakloněná poloha motoru. Tato nerovnováha způsobovala, že se vůz při brzdění nakláněl a táhl do strany, zejména na kluzkých vozovkách. Rozložení hmotnosti na nápravy se zhoršilo a prodloužený přední převis zhoršil průchodnost terénem. Slabým místem motoru Moskvič, byl olejový filtr, umístěný velmi nízko, který byl náchylný k poškození v terénu. Celková hmotnost vozu se zvýšila o 17,5 kg, což bylo na lehký terénní vůz poměrně významné. Systém chlazení motoru byl ponechán ve standardním provedení, propojil motor Moskvič s původním chladičem z Nivy, ale v testech se ukázalo, že se s tím systém neporadil. Motor se přehříval a v zimě naopak bylo obtížné jej při -20 nastartovat. Po provedení komplexních testů byl verdikt takový, že motor UZAM není vhodný pro instalaci do vozidla VAZ-2121. Lada Niva s motorem Moskvič byla vyrobena ve dvou exemplářích. Neexistují informace o tom, že by se alespoň jeden z nich dochoval dodnes.

Typ motoru

VAZ 1600

UZAM-412

Zdvihový objem 1 568 cm3 1 478 cm3
Průměr válce 79 mm 82 mm
Zdvih 80 mm 70 mm
Kompresní poměr 8,5:1 8,8:1
Největší výkon ( kW ) 59 při 5 400 ot./min 55 při 5 800 ot./min
Točivý moment ( Nm ) 121,59 při 3 000 ot./min 112 při 3 000 ot./min

Lada 2121M  Lada 2121M  Lada 2121M  Lada 2121M  Lada 2121M  Lada 2121M  Lada 2121M


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz