Moskvič 408 Tourist
( 1964 - prototyp )
V roce 1964 vyrobil Moskevský závod malolitrážních automobilů - MZMA po boku masově vyráběného automobilu Moskviče 408 dva kusy prototypu automobilu s líbivou, elegantní karosérií typu kupé kabrioletu s názvem 408 Tourist, který měl být převážně určen pro zahraniční trhy.
Jak již bylo uvedeno výše, byl vůz z větší části postaven na základech masově vyráběného modelu Moskviče 408. Tento prototyp s upravenou karosérii typu dvoudveřového kupé-kabrioletu s odnímatelnou pevnou střechou se v dnešní době označuje také jako Hardtop. Díky absenci střechy a tím následné ztrátě tuhosti karosérie, musel být podvozek notně vyztužen. K původním podvozkovým nosníkům byly přivařeny další nosníky. Zajímavostí je to, že tyto nosníky byly na sebe navzájem napojeny ( navařeny ) zprava doleva a naopak. Tím vznikl na podvozku rám do tvaru písmene x. Tímto způsobem se karosérie vyztužila jak podélně, tak i příčně. Když jsme u toho podvozku, tak přední kola jsou nezávisle zavěšena na lichoběžníkových závěsech s vinutými pružinami, teleskopickými tlumiči a tyčovým torzním stabilizátorem. Zadní hnací nápravu mostového typu upevňují a vedou dvě šestilistová půleliptická a podélně uložená péra a šikmo umístěné teleskopické tlumiče. Brzdy byly jednookruhové, na všech čtyřech kolech bubnového typu.
Už při prvním pohledu na karosérii zjistíme, že přední část automobilu je prakticky totožná s klasickým modelem Moskviče 408. Jiné jsou až přední sloupky pro uchycení čelního skla. Z bočního pohledu zaujme pouhá dvojice dveří, které navíc postrádají rámy pro vedení oken. Celá boční linie s prolisem začínajícím na předním blatníku se táhne směrem dozadu přes přední dveře, navazující na zadní blatníky, které jsou díky absenci zadních dveří protáhnuté od předních dveří až po záď vozu, kde tvoří takzvané ploutve. Jednou ze zajímavostí je to, že jeden z těchto dvou modelů měl vyrobenou karosérii s použitím hliníkových panelů. V zadní části vozu zůstalo vše téměř beze změny, jen v pravé části nad víkem zavazadlového prostoru byla umístěna stylová elegantní anténa. Horní část vozu byla zvětšena a co nejlépe uzpůsobena pro nejsnazší odebrání či usazení odnímatelné pevné střechy. Zvětšením horní části se zmenšil prostor pro posádku cestujících na zadních sedadlech. Přední sedadla, přístrojová deska i další prvky interiéru jsou převzaty z modelu 408. Oba vozy měli pod kapotou klasický čtyřválcový, čtyřdobý benzínový řadový motor OHV o objemu 1358 cm3 s kapalinovým chlazením, ale jeden z nich byl osazen klasickým dvoukomorovým karburátorem K-126 a olejovým vzduchovým filtrem, na druhém byl použit experimentální systém vstřikování paliva s elektronickým ovládáním CNITA. Převodovka u obou modelů byla klasická, čtyřstupňová. Co stálo v cestě tomuto líbivému modelu do sériové výroby se můžeme už jen domnívat.
Technické informace:
Moskvič 408 Tourist ( verze A ) |
Moskvič 408 Tourist ( verze B ) |
|
Základní údaje: |
||
Počet vyrobených kusů |
1 |
1 |
Typ karosérie |
kabriolet |
kabriolet |
Počet dveří |
2 |
2 |
Počet míst k sezení |
2 + 2 |
2 + 2 |
Délka |
4 100 mm |
4 100 mm |
Šířka |
1 565 mm |
1 565 mm |
Výška |
1 343 mm |
1 343 mm |
Výška se střechou |
1 367 mm |
1 367 mm |
Rozvor |
2 390 mm |
2 390 mm |
Rozchod přední |
1 247 mm |
1 247 mm |
Pohotovostní hmotnost |
912 kg |
962 kg |
Motor: |
||
Motor |
AZLK (MZMA) - 408 |
AZLK (MZMA) - 408 |
Umístění |
vpředu podélně |
vpředu podélně |
Počet válců / ventilů |
R4 / 2 |
R4 / 2 |
Průměr válce |
76 mm |
76 mm |
Zdvih |
75 mm |
75 mm |
Kompresní poměr |
7 |
7 |
Objem |
1 358 cm3 |
1 358 cm3 |
Výkon |
50 koní při 4 750 ot./min |
63 koní |
Příprava směsi |
karburátor K-126 |
system CNITA |
Převodovka: |
||
Pohon |
zadní |
zadní |
Počet stupňů |
4 |
4 |
Provozní vlastnosti: |
||
Maximální rychlost |
120 km/h |
130 km/h |
Zrychlení z 0-100km/h |
28 s |
24 s |
Fotogalerie vozů: