( 1956 - 1958 )
Návrhem karoserie modelu "425" pro nové auto začaly návrháři MZMA v roce 1950 a první zkušební kopie byla již připravena do poloviny roku 1951. Podle přijatých pravidel, mělo mít každé auto dvojí označení 402-425, kde první číslo bude označovat model s motorem a druhý číslo typ karosérie modelu. Zajímavé bylo, že právě sedan byl první bez ochranné známky Moskvič 402. Dokonce i ostatní odvozené modely byly bez požadovaného označení o motoru.
Hlavním konstruktérem nového automobilu se stal Alexander Fedorovič Andronov. Na nový projekt byly do MZMA přijatí inženýři skoro ze všech sovětských automobilek. Z GAZu přišel B.D. Kirsanov, L.I. Belkin, Y.M. Němcov. Ze ZISu přišel I.A. Gladilin, S.D. Churazov, A.M. Zerjadin, K.I. Fajbisovič. Z Moskevského motocyklového závodu přišel konstruktér I.I. Okunev. Pro vytvoření nového Moskviče proběhl důkladný výzkum a testování. Jako předlohu a inspiraci mělo tvořilo šest zahraničních sériových automobilů. Jednalo se o italský Fiat-1100 a Lancia Aurelia, francouzská Simca Aronde a Citroen 2CV, britský Hillman Minx, Ford Consul a Javelin Jovett a německý Ford Taunus 12M. Nicméně, žádný z těchto vozů nakonec nebyl přijat jako předloha prototypu v čisté formě, i když technické řešení, použité jejich vzory dalo podnět k vytvoření zcela nového, originálního designu tohoto vozu.
Bylo vyrobeno sedm prototypů modelu 402-425 s odlišnými detaily. Ty se lišily různými obměnami přední části vozu, konstrukci střechy a dalších mnohých změn. Všechna vozidla byla podrobena rozsáhlým testováním. Dmitrov vozy testoval v běžném provozu. Jeden ze tří zkoušených prototypů Moskvič 402, se podrobil poslední zkoušce v únoru roku 1955.
Foto maket a předsériových vozů - prototypů:
První sériový model byl vyroben 20. dubna 1956. Na voze se objevila nová přední maska ( v porovnání s prototypy ) a chromované doplňky karosérie. Moskvič 402 byl mnohem pohodlnější a prostornější, než předchozí modely. Je schopen přepravovat čtyři lidí. Přední sedadla jsou regulovány dopředu i dozadu a jejich opěradla lze i složit. Tento nový model má panoramatické čelní a zadní sklo a dvouramenný volant. Vůz byl vybaven teplovodním topením k vytápění vnitřního prostoru karosérie s prouděním vzduchu i na čelní sklo. Tím se zajistil větší komfort vozu ve srovnání s předchozíma modely 400 a 401. Vůz dostal nové kliky a zámky. Víko zavazadlového prostoru se otevírá páčkou u sedadla řidiče. Po otevření kufru se nám uvolní dvířka, na kterých je připevněna poznávací značka vozidla. Tyto dvířka chrání víčko nádrže před vykradením. Do standardní výbavy vozu patřilo rádio, topení, páčky ukazatele směru, které se automaticky vypínaly volantem, který se vrátil do přímého směru jízdy. Elektrické zařízení bylo nahrazeno 12-voltovým, zatímco v předchozích modelech bylo jen 6-voltové. Vůz měl vpředu vinuté pružiny, teleskopické hydraulické tlumiče a stabilizátor pro boční stabilitu.
Bohužel v těchto letech měla továrna velmi omezenou výrobní kapacitou. Výrobu karosářských dílů pro Moskviče vyráběl převážně Gorkovský automobilový závod, protože závod MZMA neměl dostatečné finanční prostředky na nákup nového technického vybavení. Také díky tomu, zdědil model Moskvič 402 po vysloužilém modelu Moskvič-401 nejen motor a převodovku, ale i zadní nápravu. Hlavní nevýhodou modelu 402 byl jeho slabý a zastaralý motor, kdy jeho konstrukce sahá až do poloviny 30 let. Moskvič 402 byl vybaven motorem SV 1220 cm3, výkon 35 koní při 4200 ot./min. Maximální rychlost vozu je 105 km/h., s průměrnou spotřebou 9 litrů benzínu na 100 km. Sériová výroba Moskviče 402 byla ukončena v květnu 1958 v souvislosti s rozvojem nových modelů s vylepšenými motory - Moskvič 407. Modelu Moskvič 402 s karosérií sedan v různých verzích - taxislužby, lékařské služby a pro běžný provoz bylo vyrobeno za dva roky 87.658 vozů.
Technické informace:
Základní údaje: | Motor: | ||
Typ karosérie |
sedan |
Typ |
MZMA - 402 |
Počet dveří |
4 |
Objem |
1 220 cm3 |
Počet míst k sezení |
4 |
Rozvod |
SV |
Délka |
4 055 mm |
Vrtání x zdvih |
72 x 75 mm |
Šířka |
1 540 mm |
Kompresní poměr |
7 |
Výška |
1 560 mm |
Výkon |
26 kW/35 k při 4 200 ot./min |
Rozvor |
2 370 mm |
Točivý moment |
69 Nm při 2 400 ot./min |
Rozchod přední / zadní |
1 220 / 1 220 mm |
Max.rychlost |
105 km/h |
Pohotovostní hmotnost |
980 kg |
Palivo |
benzín okt.číslo 70 |
Celková hmotnost |
1 280 kg |
Počet převod.stupňů |
3 |
Počet vyrobených kusů |
94 080 |
Pohon kol |
zadní |
Fotogalerie vozu:
Odvozeniny od základního modelu 402:
Automobil Moskvič 402Б - byl vyráběn pro zdravotně postižené osoby. Od základního modelu se lišil ručním ovládáním.
Automobil Moskvič 402M - je nástupcem zastaralého modelu Moskvič 400-420M. Tvarově vychází ze základního sedanu 402 a slouží k dopravě zdravotnického personálu a péči o pacienty v domácím prostředí. Na zadních bočních oknech byly nalepeny nálepky se znamením Červeného kříže.
Automobil Moskvič 402T - auto pro taxi služby. Na rozdíl od základní verze sedanu má instalován taxametr a na bocích karosérie v oblasti klik táhlý "kostkovaný" pruh označující vozy taxi, viz foto1, foto2, foto3
Automobil Moskvič 402Ю - auto pro jižní podnebí.