( předsériové vozy 1988 - 1992, malá série 1992 - 1996 )
V evropské módě automobilů v 70 a 80 letech dominovali převážně automobily s karosérií hatchback. Této módní vlně se nevyhnuli ani automobilky v sovětském svazu a to jmenovitě AZLK, VAZ, IZH a ZAZ. Při vývoji nového Moskviče s karosérií hatchback s označením 2141 byly inženýři AZLK pověřeni úkolem také vyrobit automobil s karosérií sedan s pohonem předních kol, který by nahradit modelovou řadu Moskviče 2140. Práce na voze začali v roce 1988.
Jedná se o automobil vyrobený na podvozku Moskviče 2141. Nesl označení 2142 a byl veřejnosti představen v roce 1990. Při návrhu karosérie dostal sedan lehce odlišný design zadní části vozu, kde se nachází svislá zadní světla, ve kterých je vidět designový odkaz na starší modely Moskviče 408 ( do roku 1969 ). Trochu jiné jsou nárazníky, přední kapota, maska chladiče a přístrojová deska. Od sériového modelu Moskviče 2141 měl vylepšené přední i zadní zavěšení, ventilované přední kotoučové brzdy a elektronický přístrojový štít. Zahájení sériové výroby tohoto sedanu bylo naplánováno na rok 1992. Nestalo se tak, jelikož generální ředitel AZLK Kolomnikov chtěl vyrábět nový model pouze s novými motory. Nechtěl totiž opakovat chybu, kterou udělali při představení modelu 2141, že by do nového vozu strčili zastaralý motor UZAM 412 nebo zastaralý motor VAZ 2106-70. Proto ředitel nařídil investovat do vývoje nových motorů série 414.
Uvedení sedanu 2142 do sériové výroby bylo znemožněno hned z několika důvodů. Prvním byla smrt ředitele Kolomnikova, který tento projekt aktivně prosazoval a druhou byl nedostatek finančních prostředků na zahájení výroby, včetně výroby nových motorů. Do poloviny devadesátých let bylo vyrobeno jen několik zkušebních vozů s různými motory, včetně motorů dovezených ze zahraničí. Některé z těchto vozů byly později prodány do soukromých rukou převážně zaměstnanců továrny AZLK. Paradoxně o pár let později se na základech tohoto sedanu vyráběly dvě luxusní verze automobilů a to Kníže Vladimír a Ivan Kalita.
Technické informace:
21414 | 21423 | 21415 | 21416 | 21413 | |
Palivo | benzín | diesel | benzín | benzín | diesel |
Počet válců / ventilů | R4/2 | R4/2 | R4/2 | R4/4 | R4/2 |
Objem | 1 800 cm3 | 1 900 cm3 | 1 800 cm3 | 1 800 cm3 | 1 800 cm3 |
Výkon | 95 | 65 | 105 | 125 | 82 |
Příprava směsi | karburátor | vstřikování | vstřikování | turbo |
Doplňující informace: délka: 4 510 mm, šířka 1 690 mm, výška 1 400 mm, rozvor 2 580 mm, přední převis 1 440 mm, zadní převis 1 420 mm
Fotogalerie vozu:
Foto předsériových vozů:
Foto sériových vozů: