zdroj: Automobil č.1 z roku 1966
Osobní automobily Moskvič mají v Československu dobré jméno. Zasloužila se o to především jejich spolehlivost. Je potěšitelné, že nový Moskvič 408 se představil v moderní karosérii, elegantního tvaru.
Hnací skupina
Motor osobního automobilu Moskvič 408 je řadový svislý čtyřválec, s válci odlitými přímo v bloku motoru. V horní části válců - v místech největšího opotřebení - jsou do bloku zalisovány tenké suché vložky, které značně přispívají k velké životnosti motoru. Hlava je společná pro všechny válce. V rovině klikového hřídele má spodní okraj bloku motoru přírubu, k níž je ze spodu upevněn plechový kryt, tvořící současně nádrž pro olejovou lázeň. Blok nese po obou stranách šikmé konzoly, jimiž je motor prostřednictvím pryžových bloků uložen v přední části karosérie.
Klikový hřídel je vykován z jednoho kusu a je uložen ve dvou
koncových a jednom středovém kluzném ložisku. Hlavní klikové čepy jsou povrchově
kalené a broušené. Ojnice mají hlavy dělené ve vodorovné rovině, písty mají
čtyři kroužky, z nichž horní tři jsou těsnící a spodní je stírací.
Na pravé
straně bloku motoru je uložen vačkový hřídel, poháněný obvyklým způsobem párem
ozubených kol od předního konce klikového hřídele. Pohon ventilů je klasického
uspořádání OHV s dlouhými rozvodovými tyčkami a vahadly. Přesně ve vertikálním
směru prochází blokem motoru hřídel, poháněný šroubovým soukolím od vačkového
hřídele. Na spodním konci tohoto svislého hřídele se pohání olejové zubové
čerpadlo, horní konec pohání rozdělovač, vybavený odstředivou i
podtlakovou regulací předstihu zážehu.
Chladící soustava je obvyklého
uspořádání s odstředivým čerpadlem a s regulací teploty vody termostatem. Do
mazacího systému jsou vřazeny dva čističe oleje, lamelový čistič je v hlavní
tlakové větvi a jeho lamely se pootáčejí občasným pohybem ruční kliky. Druhý
jemný čistič oleje je v bočním vedení tlakového oleje a má vyměnitelnou vložku.
Ruční ovládání lamelového čističe oleje, který vyžaduje poměrně časté pootáčení
lamel, není právě pohodlné a zvyšuje zbytečné nároky na údržbu. Zařízení by
prospělo mechanické spojení s pedálem spojky.
Zapalovací soustava je
dvanáctivoltová, dynamobateriová, s jednou zapalovací cívkou, umístěnou na
držáku na levé straně hlavy motoru.
Karburátor typu K 126 P značně přispívá
ke zvýšenému výkonu motoru v porovnání s vozem Moskvič 407. Je dvojitý, spádový
s mohutným tlumičem sání bubnového tvaru s vestavěným čističem nasávaného
vzduchu. Čistič má sítovou vložku s olejovou lázní.
Dynamo dvanáctivoltové
elektrické soustavy je umístěno vpředu motoru po levé straně a pohání se s
chladícím větrákem jedním společným klínovým pryžovým řemenem od hnací řemenice,
umístěné na prodlouženém předním čepu klikového hřídele. Komora jednodiskové
kotoučové spojky, opatřená tlumičem záběru, přiléhá přírubou k zadní stěně
skříně motoru. Ovládání spojky je zajištěno jednoduchým a spolehlivým
kapalinovým systémem. Převodovka tvoří s komorou spojky montážní celek. Má čtyři
stupně vpřed, druhý až čtvrtý se synchronizací, a jeden stupeň vzad. Převodové
stupně se řadí mechanicky ruční pákou umístěnou pod volantem vpravo od sloupku
řízení. Od převodovky se přenáší výkon motoru k zadní nápravě hřídelem se dvěma
klouby.
Přední náprava má nezávisle zavěšená kola na lichoběžníkových ramenech se
šroubovitou pružinou a teleskopickým kapalinovým tlumičem pružení na každé
straně. Základním nosným elementem je tvarovaná nápravnice, upravená na každém
konci pro kyvné uchycení horního i spodního ramene závěsu kola. Zadní náprava je
jednoduchého mostového typu, vypružená půleliptickými listovými pružinami,
uloženými podélně u každého kola. Nepřináší žádnou konstrukční novinku, včetně
uspořádání rozvodovky a diferenciálu.
Moskvič 408 má dvě nezávislé brzdové
soustavy. Provozní brzda je kapalinová, ovládaná pedálem. Přední brzdové bubny
mají dvě brzdové čelisti rozvírané dvěma brzdovými válečky, zadní bubnové brzdy
mají váleček jeden. Ruční zajišťovací brzdou se ovládají brzdové čelisti v
zadních kolech mechanickým převodem.
Karosérie a její příslušenství
Vůz Moskvič 408 nemá podvozek. Karosérie je samonosná, ocelová, svařovaná, čtyřdveřová. Přední sedadla jsou samostatná, přestavitelná ve směru dopředu a vzad. Zadní sedadlo je vcelku, opěradlo je snímatelné. Sedadla a opěradla lze upravit ve dvě lůžka. Kryt motoru vpředu se otevírá odklopením zezadu dopředu. Závěsy jsou umístěny nad přední maskou. Všechny čtyři vstupní dveře mají závěsy vpředu, kliky vzadu. Jejich okna jsou spouštěcí obvyklou vnitřní klikou, přední dveře mají ještě rohová vyklápěcí větrací okénka. Vůz se vytápí teplým vzduchem, ohřívaným ve výměníku tepla od horké vody chladící soustavy motoru. Vytápění je dosti účinné i při nízkých vnějších teplotách.
Volant má dva asymetrické paprsky, uvnitř kruhu volantu je kruhový spínač houkačky. Nad sloupkem řízení je umístěn sdružený kontrolní a měřící přístroj s běžnými kontrolními světly a přístroji. Jako standardní vybavení vozu se montuje pod přístrojovou desku tranzistorový přijímač - superhet s dvěma vlnovými rozsahy. Uspořádání přístrojové desky by bylo možno ještě vzhledově vylepšit. Čistý tvar karosérie, široké přední i zadní zaoblené okno, jednoduchá maska i přední nárazník, dva zapuštěné reflektory - u exportního provedení čtyři reflektory - to vše dává vozu Moskvič 408 ráz moderního automobilu evropského střihu. Konstruktéři - karosáři modelu 408 volili správnou cestu, že upustili od nevyzkoušených tvarových experimentů a drželi se v tomto směru osvědčených předloh. Vznikl tak vůz se spolehlivou a dříve již odzkoušenou hnací skupinou a s karosérií schopnou konkurence na všech trzích s vozy stejné obsahové třídy.