Typový list - Moskvič 408

zdroj: Automobil č.1 z roku 1966

moskvič

Osobní automobily Moskvič mají v Československu dobré jméno. Zasloužila se o to především jejich spolehlivost. Je potěšitelné, že nový Moskvič 408 se představil v moderní karosérii, elegantního tvaru.

Hnací skupina

Motor osobního automobilu Moskvič 408 je řadový svislý čtyřválec, s válci odlitými přímo v bloku motoru. V horní části válců - v místech největšího opotřebení - jsou do bloku zalisovány tenké suché vložky, které značně přispívají k velké životnosti motoru. Hlava je společná pro všechny válce. V rovině klikového hřídele má spodní okraj bloku motoru přírubu, k níž je ze spodu upevněn plechový kryt, tvořící současně nádrž pro olejovou lázeň. Blok nese po obou stranách šikmé konzoly, jimiž je motor prostřednictvím pryžových bloků uložen v přední části karosérie.

Klikový hřídel je vykován z jednoho kusu a je uložen ve dvou koncových a jednom středovém kluzném ložisku. Hlavní klikové čepy jsou povrchově kalené a broušené. Ojnice mají hlavy dělené ve vodorovné rovině, písty mají čtyři kroužky, z nichž horní tři jsou těsnící a spodní je stírací.
Na pravé straně bloku motoru je uložen vačkový hřídel, poháněný obvyklým způsobem párem ozubených kol od předního konce klikového hřídele. Pohon ventilů je klasického uspořádání OHV s dlouhými rozvodovými tyčkami a vahadly. Přesně ve vertikálním směru prochází blokem motoru hřídel, poháněný šroubovým soukolím od vačkového hřídele. Na spodním konci tohoto svislého hřídele se pohání olejové zubové čerpadlo,  horní konec pohání rozdělovač, vybavený odstředivou i podtlakovou regulací předstihu zážehu.

moskvič

Chladící soustava je obvyklého uspořádání s odstředivým čerpadlem a s regulací teploty vody termostatem. Do mazacího systému jsou vřazeny dva čističe oleje, lamelový čistič je v hlavní tlakové větvi a jeho lamely se pootáčejí občasným pohybem ruční kliky. Druhý jemný čistič oleje je v bočním vedení tlakového oleje a má vyměnitelnou vložku. Ruční ovládání lamelového čističe oleje, který vyžaduje poměrně časté pootáčení lamel, není právě pohodlné a zvyšuje zbytečné nároky na údržbu. Zařízení by prospělo mechanické spojení s pedálem spojky.
Zapalovací soustava je dvanáctivoltová, dynamobateriová, s jednou zapalovací cívkou, umístěnou na držáku na levé straně hlavy motoru.
Karburátor typu K 126 P značně přispívá ke zvýšenému výkonu motoru v porovnání s vozem Moskvič 407. Je dvojitý, spádový s mohutným tlumičem sání bubnového tvaru s vestavěným čističem nasávaného vzduchu. Čistič má sítovou vložku s olejovou lázní.
Dynamo dvanáctivoltové elektrické soustavy je umístěno vpředu motoru po levé straně a pohání se s chladícím větrákem jedním společným klínovým pryžovým řemenem od hnací řemenice, umístěné na prodlouženém předním čepu klikového hřídele. Komora jednodiskové kotoučové spojky, opatřená tlumičem záběru, přiléhá přírubou k zadní stěně skříně motoru. Ovládání spojky je zajištěno jednoduchým a spolehlivým kapalinovým systémem. Převodovka tvoří s komorou spojky montážní celek. Má čtyři stupně vpřed, druhý až čtvrtý se synchronizací, a jeden stupeň vzad. Převodové stupně se řadí mechanicky ruční pákou umístěnou pod volantem vpravo od sloupku řízení. Od převodovky se přenáší výkon motoru k zadní nápravě hřídelem se dvěma klouby.
Přední náprava má nezávisle zavěšená kola na lichoběžníkových ramenech se šroubovitou pružinou a teleskopickým kapalinovým tlumičem pružení na každé straně. Základním nosným elementem je tvarovaná nápravnice, upravená na každém konci pro kyvné uchycení horního i spodního ramene závěsu kola. Zadní náprava je jednoduchého mostového typu, vypružená půleliptickými listovými pružinami, uloženými podélně u každého kola. Nepřináší žádnou konstrukční novinku, včetně uspořádání rozvodovky a diferenciálu.
Moskvič 408 má dvě nezávislé brzdové soustavy. Provozní brzda je kapalinová, ovládaná pedálem. Přední brzdové bubny mají dvě brzdové čelisti rozvírané dvěma brzdovými válečky, zadní bubnové brzdy mají váleček jeden. Ruční zajišťovací brzdou se ovládají brzdové čelisti v zadních kolech mechanickým převodem.

Karosérie a její příslušenství

Vůz Moskvič 408 nemá podvozek. Karosérie je samonosná, ocelová, svařovaná, čtyřdveřová. Přední sedadla jsou samostatná, přestavitelná ve směru dopředu a vzad. Zadní sedadlo je vcelku, opěradlo je snímatelné. Sedadla a opěradla lze upravit ve dvě lůžka. Kryt motoru vpředu se otevírá odklopením zezadu dopředu. Závěsy jsou umístěny nad přední maskou. Všechny čtyři vstupní dveře mají závěsy vpředu, kliky vzadu. Jejich okna jsou spouštěcí obvyklou vnitřní klikou, přední dveře mají ještě rohová vyklápěcí větrací okénka. Vůz se vytápí teplým vzduchem, ohřívaným ve výměníku tepla od horké vody chladící soustavy motoru. Vytápění je dosti účinné i při nízkých vnějších teplotách.

moskvič

Volant má dva asymetrické paprsky, uvnitř kruhu volantu je kruhový spínač houkačky. Nad sloupkem řízení je umístěn sdružený kontrolní a měřící přístroj s běžnými kontrolními světly a přístroji. Jako standardní vybavení vozu se montuje pod přístrojovou desku tranzistorový přijímač - superhet s dvěma vlnovými rozsahy. Uspořádání přístrojové desky by bylo možno ještě vzhledově vylepšit. Čistý tvar karosérie, široké přední i zadní zaoblené okno, jednoduchá maska i přední nárazník, dva zapuštěné reflektory - u exportního provedení čtyři reflektory - to vše dává vozu Moskvič 408 ráz moderního automobilu evropského střihu. Konstruktéři - karosáři modelu 408 volili správnou cestu, že upustili od nevyzkoušených tvarových experimentů a drželi se v tomto směru osvědčených předloh. Vznikl tak vůz se spolehlivou a dříve již odzkoušenou hnací skupinou a s karosérií schopnou konkurence na všech trzích s vozy stejné obsahové třídy.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz