Ďábelská zkouška Moskviče

zdroj: Z časopisu Teknikeus värld ( Švédsko )

Spolupracovníci švédského časopisu Svět techniky podrobili na trase dlouhé 1240 kilometrů, těžkým zkouškám sovětský automobil Moskvič 408. Jak to vlastně bylo?
Michal Hemberg z časopisu Svět techniky dostal konečně vytoužený úkol zjistit, kolik vydrží ruský automobil. Po dvou dnech za volantem to vzdal. Nevydržel, kdežto vůz byl čiperný, jakoby o nic nešlo. Ruské automobily vydrží všechno na světě hlásá reklamní heslo firmy Matreco Bil AB, dovozce sovětských automobilů ve Švédsku. Tím je řečeno, že snesou i kruté zacházení, ale kde jsou meze? Co všechno vlastně takový vůz vydrží? Slyšme tedy Michal Hemberga: Vzali jsme si jeden Moskvič v čistě standardním provedení, zkontrolovali jsme jeho stav a ujeli 1240 km různou rychlostí po nejhorších cestách jaké jsme mohli najít. Potom jsme vůz vrátili k důkladné kontrole. Jeli jsme ve Vermlandu, v Dalarně a v Uplandu po zmrzlých štěrkových cestách, po nejobtížnějších úsecích švédských rallye a někdy doslova po pěšinách. Moskvič letěl jako pták mezi kmeny stromů a občas vjel do hluboké měkké jámy. Několikrát uvízl, takže jsme museli vylézt a strkat vůz ven. Jednou jsme byli nuceni se vrátit, protože cestu by zdolal jedině speciální terénní vůz. Pro automobil to byla mnohem těžší zkouška než rallye. Jednak proto, že vůz neměl doplňkové tlumiče a potom - při rallye se jezdci snaží auto šetřit, jak se jen dá, kdežto my se naopak snažili dát mu co nejvíce zabrat. Startovali jsme ostře, brzdili jsme co nejprudčeji. Jeli jsme na plný plyn a malý převod, a přitom nám bylo jedno, že máme pod sebou zmrzlou zem a výmoly. Úmyslně jsme vyhledávali nejhrbolatější terén, až to v pérech lupalo jako když střílí. Byli jsme domluvení, že nás odtáhnou domů na vlečném laně, protože naše zkušební metody nemohl žádný automobil vydržet. Jenže my jeli stále dál. Moskvič šlapal poslušně. Jakoby pro něj neexistovala překvapení, která jsme mu vymýšleli. Řízení bylo přesné a brzdy spolehlivé. Po prvním dnu jsme byli docela rozbití a vůz vypadal jako po bahenním zábalu. Zato jeho technický stav byl výborný. Moskviče se nám nakonec nepodařilo zničit, ačkoli jsme mu strojili nejnemožnější léčky. Ani důkladná kontrolní prohlídka nezjistila, že by se jeho stav nějak zhoršil.
Výsledek těchto zkoušek názorně dokazuje, že sovětský Moskvič vydrží opravdu všechno. Můžeme tedy s čistým svědomím prohlásit: na našem automobilovém trhu je takových vozů málo.


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz