Iž 2126

( 1987 - 1997 )

V druhé polovině 80 let se v Sovětském Svazu u automobilů pro střední vrstvu přecházelo hromadně k novým vozům s pohonem přední nápravy - Zaz, Lada, Moskvič. To samé by se dalo očekávat u sesterské automobilky, která produkovala Moskviče a Iže v Iževsku. Bylo tomu ale jinak. V roce 1987 se představil zcela nový vůz, s karosérií hatchback ale s pohonem zadní nápravy.

Izh 2126

Vůz nesl název Iž 2126 a byl prvním vozem Iževské automobilky, který už nebyl tak závislý na Moskvičích, i když ještě pořád využíval některé jejich konstrukční prvky. Zcela nová karosérie moderních tvarů byla pětidveřová. Délka činila 4013 mm a v roce 1987 vyplňoval Iž 2126 mezeru mezi tehdy ještě třídveřovou Ladou Samarou 2108 a větším Moskvičem Aleko. Na rozdíl od jiných Sovětských vozů, byl ale Iž 2126 určen pouze pro domácí trh. Interiér vozu byl zcela nový, pětimístný a svou prostorností byl srovnáván s Volhou 24, a to platilo dvojnásob v prostoru kolem pedálu a pro nohy. První verze 2126 měli čtyřramenný volant, to se ale později změnilo z důvodu dobré viditelnosti na kontrolní přístroje. Novější provedení mělo už volant dvojramenný. Tyto změny přišli z důvodu kritiky - při malém natočení do rejdu, konstrukce volantu omezovala pohled na kontrolní přístroje. Pohonnou jednotkou byl vpředu uložený UZAM 331,10 - totožný motor jako v Aleku 21412. Objem činil 1,5 L a výkon 72 koní. Spojka, která byla už dávno osvědčená, byla převzata z Moskviče/Iže 412. Úplně nová byla ale 5 stupňová převodovka. Přenos síly na poháněnou zadní tuhou nápravu byl přes dvoudílný spojovací hřídel, podobný jako u vozů Lada. Pérování vozu bylo vpředu i vzadu vinutými pružinami. Brzdy na přední nápravě jsou kotoučové a na zadní nápravě bubnové ( bubny byly hliníkové se zalitými litinovými vložkami ). Vůz byl stavěný na horší kvalitu komunikací. Iž 2126, byl představený veřejností jako nový sériový vůz v roce 1987. Stejně jako Moskvič, měl ale problémy s rozjezdem výroby. Ta se naplno rozjela až v roce 1990. A proč poháněná zadní náprava? Odpověď má dva důvody. První je jednodušší konstrukce a tím i ulehčené opravy v odlehlých částech Sovětského Svazu. Druhá je vize Iževských konstruktéru, že i módní trendy se někdy vracejí !
Iž 2126 byl pro Iževskou továrnu, ale i pro veřejnost tím, čím byl Moskvič Iž 412 v roce 1967. Tak jako Moskvič Iž 412 byl také Iž 2126 základním typem, ze kterého se časem odvíjelo mnoho dalších typů a variant vozů. Postupem času zcela nahradil model Moskvič Iž 412 a postupnými modernizacemi už toho vozy z Iževska s Moskvičem moc společného neměli. Ale takový už je prostě pokrok doby.

Technické informace:

  Iž 2126   Iž 2126
Základní údaje:   Motor:  
Typ karosérie

Hatchback

Typ

UZAM 331,10

Počet míst k sezení

5

Objem

1478 cm3

Délka

4013 mm

Výkon

72 koní

Šířka

1656 mm

Převodovka

5 stupňů

Výška

1361 mm

Maximální rychlost

150 km/h

Rozvor náprav

2470 mm

Zrychlení z 0-100 km/h

17 sekund

Pohotovostní hmotnost

1000 kg

Spotřeba při 90 km/h

5,8 až 6,0 litrů

Celková hmotnost

1400 kg

Spotřeba při 120 km/h

7,8 až 8,0 litrů

Náhon

zadní

Spotřeba město

9,0 až 9,3 litrů

Fotogalerie vozů:
Izh 2126  Izh 2126  Izh 2126


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz