Podvozek
Motor
Spojka a převodovka
Palivová soustava

Jak jezdit úsporně

zdroj: Svět motorů
rubrika: Radíme si

Chladící soustava
Kontrola činnosti termostatu a větráku. Je-li činnost normální, motor se rychle ohřívá, takže krátce po spuštění je motor teplý a chladič ještě studený, termostat začíná otvírat a ohřívat i chladič. Při teplotě 90 stupňů celsia je termostat zcela otevřen. Přehřátí motoru vlivem neotevírajícího se termostatu, nebo např. vlivem úniku kapaliny vadným uzávěrem chladiče vede též k nehospodárnému provozu a nebezpečí vážného poškození motoru. Takovýto stav lze však snadno včas poznat z údaje teploměru.

Vnitřní ztráty motoru, převodovky i rozvodovky lze nežádoucně zvýšit používáním nevhodných druhů olejů. Používáme proto jen oleje výrobcem doporučené, tzn. z tuzemských olejů M 7 AD ( Madit Super ) nebo M 8 AD ( Mogul Super ) do motoru, PP90 do převodovky. Do rozvodovek se dováží originální olej pro hypoidní převody GL 4 nebo GL 5, podle normy GOST 4003-53, označovaný jako MG nebo HGO, dodávaný ve větším balení - cca 4 kg. Podle zkušeností zaručuje tento olej největší životnost soukolí rozvodovky.

Kromě stavu pneumatik je pro snadné odvalování kol důležitý stav jejich ložisek, stav brzd a geometrie náprav. Pravidelná kontrola vůle ložisek předních kol, její seřizování a používání kvalitních mazacích tuků ( NH 2 ) se opravdu vyplatí. Zadní ložiska je nutno pravidelně přimazávat pootočením víčka Staufferových maznic na štítech brzd zadních kol o asi 3 otáčky. Nejnovější vozy již tyto maznice nemají a úkon odpadá.

Vozy Moskvič jsou vybaveny bubnovými brzdami se samočinným seřizováním vůle brzdových válečků, takže jedinou příčinou váznutí brzd může být právě jen vadný ( zadřený ) brzdový váleček, který se doporučuje měnit celý. Nejnovější vozy jsou již vybavovány vpředu brzdami kotoučovými. Příčinou zvýšené spotřeby může být i přibrzďování zadních kol parkovací brzdou, ať už vinou řidiče nebo vlivem váznutí některé části mechanismu brzdy. Pokud vůz není vybaven kontrolní svítilnou zatažené parkovací brzdy je vhodná její dodatečná montáž, nebo alespoň vypěstování návyku občasné kontroly zatažení, resp. uvolnění brzdy, podobně jako u zasunutí ovládacího knoflíku táhla přívěry vzduchu. Jednoduchou a rychlou kontrolou mechanického stavu podvozku, tj. hlavně kol a ložisek je tzv. dojezdová zkouška. Udává se, že po rozjezdu vozu na rychlost 50 km/h musí vůz setrvačností, tj. s nezařazeným rychlostním stupněm, ujet nejméně vzdálenost 420 m. Tato zkouška se uskutečňuje na přímém, rovinném úseku silnice s dobrým povrchem a to 2 x ( v obou směrech ), pro vyloučení případných vlivů podélného sklonu vozovky a větru. Skutečným výsledkem je potom průměrná hodnota dojezdu z obou měření.

Závěrem
I když se běžná provozní spotřeba vozů Moskvič pohybuje v rozmezí 9 až 11 l./100 km a udávaná kontrolní spotřeba při rychlosti 80 km/h je 9,8 l./100 km u vozů z motory 1360 a 8,8 l./100 km u vozů s motory 1500 cm3, lze při dodržování všech obecných i zde uvedených zásad hospodárné jízdy dosáhnout spotřeb nižších. Za příznivých podmínek a v dálkovém provozu se potom spotřeba pohybuje v rozmezí 8,5 až 9,0 l./100 km ( 1360 ) a 8,0 až 8,5 l./100 km ( 1500 ). Jistě není pochyb o tom, že ta trocha péče o vozidlo a "lehká noha" na pedálu plynu a brzdy, se opravdu vyplatí.

J. Radechovský


© 2009 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz