Podvozek
Motor
Spojka a převodovka
Palivová soustava

Testace historických vozidel (HV)

V současné době existují v České rep. právní normy, které umožňují pohyb historických vozidel (HV) na pozemních komunikacích. Způsob a stanovení podmínek pro testování HV stanoví vyhl. 355/2006 Sb.
Pokud se rozhodnete učinit z vašeho stroje historické vozidlo, musíte absolvovat klubovou a následně krajskou testaci HV, kterou vám zajistí klub, resp. klubová testační komise a krajská testační komise (tyto subjekty musí být nositelem národní autority FIVA).

K testování HV na historickou původnost je zapotřebí zajistit:
1) vůz k otestování v odpovídajícím stavu (vysvětleno dále)
2) protokol z STK respektive z autoservisu s odpovídajícím měřícím zařízením (protokol musí mít samozřejmě kladné hodnocení a nesmí být starší  než 3 měsíce)

Pro první testaci:
1) Vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci (zašleme mailem na požádání)
2) Vyplněný testační protokol (stáhnout můžete zde)
3) všechny dostupné údaje a dokumenty o voze (zahraniční TP, kupní smlouvu či jiný nabývací doklad apod.), jehož rok výroby nesmí být mladší než rok 1983
4) 14 ks fotografií vozu, 6x9cm, z toho 7 ks levopředek a 7 ks pravozadek a 4 ks fotografií vozu, 10x15cm, z toho 2 ks levopředek a 2 ks pravozadek. Fotografie musí být barvené, lesklé, na fotografickém papíru - žádná kopírka!!! Vůz musí být v celém výřezu fotografie, fotografován na neutrálním pozadí (louka, betonová či asfaltová plocha apod.), bez jakékoliv registrační značky a označení státu. Vůz musí být fotografován v tomtéž stavu, v jakém bude i následně provozován (barva, barevná kombinace, doplňky, kola apod)
5) protokol o technické prohlídce historického vozidla, popř. protokol z STK (zkrácená veteránská varianta) s kladným vyjádřením (záleží na požadavku testační komise) 
6) lokalizaci identifikačních znaků vozidla, jako je VIN kód, štítek s výrobním číslem a hlavně výrobní číslo motoru!!!

Pro retestaci:
1) stávající průkaz k již testovanému vozidlu
2) dvojlist s klubovou testací
3) potvrzení (interní protokol) o technickém stavu historického vozidla s kladným vyjádřením, vyplněné odborným autoservisem s odpovídající měřící technikou (pro retestaci netřeba STK, ale samozřejmě může být)

INFORMACE PRO MAJITELE STARŠÍCH PRŮKAZŮ: Modré průkazy mají platnost do konce roku 2008 - do té doby si musí majitel HV zajistit výměnu u příslušné klubové a krajské testační komise. Aby vám mohly být vyrobeny podklady pro získání nového průkazu (nový protokol o klub. a krajské testaci HV), musíte dodat 7 párů fotografií 6 x 9. Staré průkazy vám potom vymění za nové na příslušném registračním místě. Klub vám za tuto činnost nic účtovat nebude, na registračním místě zaplatíte poplatek 50,- Kč. Výměnu průkazů nenechávejte na poslední chvíli!

Základní informace o odpovídajícím stavu vozidla:
1/ v každém případě původní typ motoru a převodovky, dodávaný v tomtéž období výrobcem
2/ původní typ a rozměr ráfků dodávaných výrobcem, popřípadě typ ráfků z volitelného vybavení, které bylo   výrobcem nabízeno nebo prodáváno v období normální životnosti vozidla (viz. kodex FIVA), původní nebo dobové poklice. Použití jiných kol je třeba doložit dobovým materiálem (prospekt, časopis, katalog doplňků apod.)
3/ velmi dobrý technický stav a celkovou bezchybnou funkčnost
4/ karoserii bez koroze
5/ jednotný celistvý lak (bez neodborně zastříkávaných míst, většího počtu oděrek a jiného poškození; trochu jiná situace je u původního laku, který ještě nebyl nikdy přestříkáván – v zájmu zachování originality je možná větší benevolence v posuzování oprav). V tomto případě je však nutné individuální posouzení TK. 
Poznámka: černý matný lak, byť celistvý, nebude  posuzován jako lak vhodný na veterána.
6/ slušné povrchy chromovaných a hliníkových součástí
7/ všechny znaky a emblémy odpovídající danému modelu a roku
8/ absenci jakýchkoliv nedobových doplňků (plastové nebo gumové ochranné lišty, různé nápisy či „vylepšení“, nedobová audio/video technik aj.).
9/ celkovou čistotu karoserie, podvozku a motoru (letité nánosy mastnot ani čerstvé úniky olejů nebudou akceptovány)
10/ interiér bez výrazného poškození (není přípustné roztržené či neodborně spravené čalounění, nekompletnost interiéru nebo náhrada jeho součástí moderními prvky)
11/ jednoduše shrnuto, co nejbližší podobu s originálem vyrobeným v továrně

Argument typu: „Já si teď jen dva měsíce pojezdím a auto hned půjde na kompletní repasi“ nebo "já si ty kola, nárazníky a zrcátka do týdne vyměním" jsou absolutně nepřípustné. S testováním nepospíchejte a nechte jej až na chvíli, kdy bude vůz zcela hotov! Testační komise odmítne majitele vozů, které nesplňují dané požadavky. Stejná kriteria platí i pro retestace již testovaných vozidel, které se provádí každý rok. Stroje postupem času stárnou a loňská úspěšnost při testaci nemusí být automaticky zárukou té letošní. Z toho důvodu je nezbytné odstranit všechny již dříve avizované závady. Bez doložení protokolu o tech. kontrole HV, z STK nebo z odborného servisu nebude vůz testován resp. retestován.
Je třeba si uvědomit, co vlastně pojem veterán znamená a k čemu je takový vůz určený. Pro dokonalejší představu je vhodné si přečíst Technický kodex FIVA (Federation Internationale Vehicules Anciens), který by každý veterán otestovaný v ČR, měl splňovat.


© 2009 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz