MOTOTECHNA národní podnik

Na konci čtyřicátých let minulého století bylo nutné založit celostátní organizaci, která by zajistila prodej, údržbu a opravy všech motorových vozidel v Československu. Tato organizace byla založena 3. února 1949 a dostala název Mototechna národní podnik. Tento podnik se zabýval především prodejem osobních automobilů, motocyklů a prodejem a distribucí náhradních dílů.

Dostat se před rokem 1989 k autu znamenalo strávit několik nocí ve spacáku před Mototechnou n.p. nebo Tuzexem, případně finančně podpořit své přání u vlivného známého. Do šedesátých let se zájemce neobešel bez poukazu, který však nebylo snadné získat, do sedmdesátých zase nákup ztěžovaly pořadníky. Občas se ovšem na koupěchtivého řidiče usmálo štěstí. Již koncem sedmdesátých let člověk přišel do mototechny, vybral si např. Moskviče a rovnou odjel. Příchodem plechového prominenta do rodiny však starosti teprve začínaly - podobné obstrukce čekaly i při nákupu náhradních dílů či shánění kvalifikovaného servisu. Oleje či svíčky - to ještě nebyl takový problém, ovšem koupit třeba halogenovou žárovku či Barumku "steelku", to byl úkol, hodný diplomata. Nepoctivost a ležérnost tehdejších autoservisů pak vešla do legend i několika dobových satirických komedií.

Moskvič


Katalog z roku 1964
 
Ceník z roku 1974
 
Ceník z roku 1977
 
Ceník z roku 1978
 
Ceník z roku 1980
 
Ceník z roku 1988

V následujícím přehledu najdete neúplný přehled aut, která byla v průběhu let možno na socialistickém trhu koupit:

Poválečné období: Tatra 57B, Tatra 87, Škoda 1101 Tudor, Aero Minor

Padesátá léta: Škoda 1200 Sedan, 1201, Škoda Spartak, Škoda 440, Škoda 445, Škoda 450 (pozdější Octavia a Felicia), Tatra 600 Tatraplan, Tatra 603-1, GAZ M20 Poběda, GAZ 21/22 Volga, Moskvič 407, Simca 1300, Warburg 311/312, IFA F9, IFA P70, Ford Anglia

Šedesátá léta:  Škoda Octavia, Škoda Octavia Super, Škoda Felicia, Škoda 1202 STW, Škoda 1000 MB/1000 MBX/1100 MBX, Škoda 100/110, Tatra 603-2, Moskvič 408/412/426/427, Hillman Minx, Ford Cortina Mk.I 1200, Simca Aronde, Simca 1301/1501/Special, Renault 4CV, Renault 4, Renault 8, Renault 10 Major, Renault 12, Renault 6, Fiat 500 a 600/600D, Fiat 1300, Fiat 1500, Fiat 125, Fiat 125P, Wartburg 312/353W, Trabant 600, Trabant 601, Ford Taunus 17M, Saab 96, IFA P50

Sedmdesátá léta: Fiat 128, Fiat 127, Fiat 126P, Citroen GS, Renault 5, Renault 16, Renault 14, Renault 20, Wartburg 353, Trabant 601, Austin Allegro, Simca 1307, Chrysler 160/180, Škoda 105/120, Tatra 613, Škoda 110 R,VAZ 2101/21011/2102/2103/2106/21061, Moskvič 2137/2138/2140, GAZ 24 Volga, Ford Cortina Mk.II 1300, Ford Cortina Mk.III 1600, Saab 99, Talbot Horizon, Toyota Carina, Zastava 101, Fiat 850, Dacia 1300, Fiat 131 Mirafiori, ARO 240

Osmdesátá léta: VAZ 2105/21053/2107/2108/21083/2109/21093/2121, GAZ 3102 Volga, Škoda 125/130/135/136, Škoda 120 Garde/130 Rapid, Škoda Favorit, Renault 9TL, Renault 11TL, Fiat 127 Special, Fiat Uno, Ford Escort 1,3L, Ford Sierra 1,6L, ZAZ 1102 Tavrija, Moskvič 2141 Aleko, Volvo 340, Renault 15, Renault 17, Renault 18, Renault 20, Renault Nevada, Polonez, Dacia 1310 TX, Oltcit 11, ARO 10,Talbot 1510


© 2009 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz